Techniki aktywnego słuchania – jakich zasad warto przestrzegać, by stać się dobrym słuchaczem?

Wiele osób ma tendencje do tego, by podczas rozmów koncentrować się na tym, co ma do przekazania i by jego intencje zostały odpowiednio odebrane. Tymczasem umiejętność aktywnego słuchania i otworzenie się na przekaz drugiej strony jest równie istotny. W komunikacji interpersonalnej słuchanie drugiej strony to nie tylko oznaka szacunku, ale podstawa do osiągnięcia wspólnych celów. Na czym polega aktywne słuchanie?

Zasady aktywnego słuchania – jak słuchać aktywnie?

Techniki aktywnego słuchania to wiedza, z której skorzystamy nie tylko w pracy, ale w życiu codziennym. Aktywne słuchanie drugiej strony polega na dawaniu rozmówcy zrozumienia, że jego przekaz jest dla nas istotny, reagowanie na jego wypowiedź i sygnalizowanie na różne sposoby, że rozumiemy treść jego słów. Jakie zasady warto wdrożyć w procesie aktywnego słuchania?

Odpowiednia mowa ciała i utrzymywanie kontaktu wzrokowego

Podczas rozmowy staraj się utrzymywać kontakt wzrokowy i skupić się całkowicie na swoim odbiorcy. Oczywiście stały, nieprzerwany kontakt wzrokowy może być krepujący, dlatego patrzenie w oczy rozmówcy warto przeplatać innym elementem aktywnego słuchania, np. potakiwaniem głową. Pilnuj, by twoja postawa ciała pozostała otwarta — nie krzyżuj rąk, nie zakładaj nogi na nogę itp.

Parafrazowanie

Jednym z lepszych sposobów na danie rozmówcy do zrozumienia, że go słuchamy, jest powtórzenie jego słów przy użyciu parafrazy. Metoda ta polega na wyrażenie tego samego, co właśnie powiedziała druga strona, tyle że własnymi słowami. Takie zdania warto rozpoczynać od: „Jeśli dobrze rozumiem…”, „Czy masz na myśli…”.

Odzwierciedlenie

Ta technika daje do zrozumienia rozmówcy, że rozumiemy jego uczucia i pozwala nawiązać lepszy kontakt. Polega na dostosowaniu się do drugiej strony, zarówno na poziomie postawy ciała, jak i stylu komunikacji.

Klaryfikacja

Zwrócenie się rozmówcy w celu uściślenia kwestii, które budzą wątpliwości. Może użyć takich fraz jak „nie jestem pewien, czy dobrze zrozumiałem…”, „co rozumiesz przez…”.

Docenianie

Kolejnym zabiegiem, który pozwoli nawiązać lepszy kontakt z rozmówcą, jest wyrażanie aprobaty wobec niego. Może być to pochwała, np. konkretnego zachowania, ale także faktu, że zdecydował się czymś z nami podzielić. Frazy do wykorzystania: „dziękuję, że chciałeś się tym ze mną podzielić”, „podziwiam cię za…”.

Podsumowanie

Na zakończenie warto zebrać jeszcze raz wszystkie informacje i przedstawić je w uporządkowany sposób, wyłuskując te najistotniejsze.

Błędy utrudniające aktywne słuchanie

Nawet znajomość najważniejszych zasad aktywnego słuchania może nie uchronić nas przed popełnieniem podstawowych błędów. Tymczasem może to w niebagatelny sposób wpłynąć na odbiór naszego zachowania i zniechęcić do nas rozmówcę. Czego powinniśmy unikać, gdy słuchamy drugiej osoby? Najczęstsze błędy aktywnego słuchania:

  • przerywanie wypowiedzi drugiej strony
  • dokańczanie zdań za drugą osobę i wchodzenie jej w słowo
  • zasypywanie gradem pytań — zadawanie pytań to ważna część aktywnego słuchania, ale nie należy przesadzać
  • wmawianie, że druga strona powiedziała coś innego — zdarza się, gdy w wyniku dekoncentracji gubimy wątek i przekręcamy słowa rozmówcy

Możesz również polubić…