Silna marka osobista – o czym warto wiedzieć?

W ostatnich latach i dobie mediów społecznościowych coraz częściej mówi się o konieczności budowania marki osobistej, czyli tzw. personal branding. Dlaczego stworzenie silnej marki osobistej jest kluczowe, jeśli zależy nam na sukcesie? Na czym właściwie polega kreowanie własnego wizerunku eksperta?

Co zawiera się w definicji marki osobistej?

Marka osobista przedsiębiorcy to inaczej publiczny wizerunek, kreowany w social mediach i w oczach naszej grupy docelowej, czyli potencjalnych klientów, kontrahentów lub odbiorców. Pod pojęciem marki osobistej chodzi przede wszystkim świadomy przekaz, kierowany do naszych odbiorców i to, w jaki sposób promujemy swoje usługi lub produkt.

Dlaczego warto budować markę eksperta?

Świadome budowanie marki profesjonalisty nie jest procesem łatwym, ani szybkim. Jednak patrząc perspektywicznie, stworzenie autentycznej marki osobistej opłaca się pod każdym względem.

Po pierwsze kreując markę osobistą, sprawiamy, że ludzie są nam bardziej skłonni zaufać i zainwestować w nasz produkt lub usługę. Budowanie wizerunku eksperta pozwala zbudować bardziej osobistą więź z odbiorcą niż skorzystanie z usług anonimowej firmy.

Z drugiej strony proces budowania marki osobistej pozwala także lepiej przeanalizować własne mocne i słabe aspekty. Tym samym rośnie nasza wewnętrzna motywacja i rośnie poczucie własnej pewności. Wiara we własne kompetencje pozwala z kolei negocjować lepsze stawki i przyjmować lepsze zlecenia. Budowanie marki profesjonalisty przyspiesza rozwój naszej kariery. Sprawia, że to klienci zwracają się do nas, a nie na odwrót.

Etapy budowania marki osobistej

Jak już wspomnieliśmy, budowanie osobistej marki to długotrwały proces. Do planowania strategii marki osobistej należy podejść w sposób uporządkowany. Swój personal branding najlepiej przeprowadzić w 3 etapach, w ściśle określonej kolejności:

Rozpoznawalność

Nie da się zbudować marki osobistej specjalisty, jeśli nie będziemy rozpoznawalni. Dziś do budowania autentycznej marki osobistej używa się przede wszystkim kanałów społecznościowych. Sama strategia budowania zasięgów zależy w dużej mierze od specyfiki danej branży.

Reputacja

Kolejnym krokiem budowania marki, po stworzeniu swojej siatki zasięgów, jest nabycie reputacji. Pozwala to znacząco rozszerzyć grono naszych potencjalnych klientów. Zadowoleni odbiorcy naszych usług lub produktu polecają nas swoim znajomym i tak rozpoznawalna marka osobista pozwala nam zdobyć renomę profesjonalisty.

Zdobycie klienta/nawiązanie współpracy

Budowanie marki profesjonalisty pozwala na przyciąganie potencjalnych klientów czy kontrahentów oraz możliwość negocjowania lepszych stawek. Idealną sytuacją jest, gdy klient zgłasza się do nas, a nie na odwrót. Silna marka osobista ułatwia także nawiązywanie długofalowych współprac, gdy o jakości naszych usług świadczy idąca za nami reputacja.

Możesz również polubić…