Na czym polega onboarding pracownika i czy warto go przeprowadzać?

Wielu pracodawców nie przywiązuje zbyt dużej wagi do tego, jak wyglądają pierwsze dni nowego pracownika w firmie. Tymczasem to duży błąd! Jak wykazują statystyki, prawidłowo przeprowadzony proces onboardingu pracownika jest często czynnikiem decydującym dla nowej osoby, czy warto pozostawać w danej firmie, czy zrezygnować jeszcze przed upływem okresu próbnego. Jakie błędy popełnia się najczęściej podczas wdrożenia nowego pracownika? Czym tak właściwie jest onboarding pracownika?

Onboarding nowego pracownika – na czym polega?

Pojęcie „onboarding” wywodzi się z języka angielskiego, od słów „on board” (na pokładzie). Na pierwszy rzut oka można sądzić, że nie jest on niczym nowym. Ostatecznie proces wdrożenia nowo zatrudnionej osoby w jej obowiązki jest oczywisty i konieczny. Jednak skuteczny onboarding pracownika jest bardziej złożonym i kompleksowym zjawiskiem. Jego celem jest sprawić, by nowa osoba poczuła się dobrze w nowym miejscu pracy i ograniczyć stres, a nie tylko zapoznać ją z listą nowych obowiązków. Dobrze przygotowany onboarding pracownika nie tylko zwiększa prawdopodobieństwo pozostania w firmie, ale i przyczynia się do późniejszej większej produktywności i efektywniejszej pracy.

Ile powinien trwać onboarding pracownika?

Najczęstszym błędem popełnianym przez pracodawców jest założenie, że onboarding pracownika ma trwać jak najkrócej. Tymczasem 3 miesiące na wdrożenie nowej osoby to absolutne minimum (niektóre źródła mówią nawet o 6 miesiącach). Badania pokazują, że zanim nowy pracownik osiągnie pełną wydajność, zajmuje to mniej więcej około roku.

Jak wygląda prawidłowo przeprowadzony onboarding?

Wbrew pozorom, dobry onboarding zaczyna się jeszcze przed pierwszym dniem pracy. Gdy zakończymy już proces rekrutacji, warto podtrzymać kontakt z nowo zatrudnioną osobą. Przerwę między przyjęciem oferty a rozpoczęciem pracy najlepiej wykorzystać na kompletację dokumentów i sfinalizowanie wszelkich formalności.

Pierwszy dzień w nowej pracy to kolejny ważny element onboardingu pracownika. Pierwsze wrażenie potrafi często zadecydować o tym, jakie zdanie o nowej firmie wyrobi sobie nowy pracownik. Dlatego ten dzień lepiej przeznaczyć na pokazanie pracownikowi miejsca pracy, przybliżenie kultury firmy i wartości firmy. Przygotuj stanowisko pracy wcześniej, by pracownik widział, że jest mile widziany i oczekiwany. Dobrą praktyką jest wyznaczenie specjalnej osoby (tzw. buddy/opiekun), do której w razie potrzeby może się zwracać nowy pracownik.

Możesz również polubić…